A villanyautó pont annyi helyet foglal mint a többi

(és ezért pont ugyanúgy illene parkolási díjat fizetni utána)

2017. január 22. - AlEx

A városi közlekedésben még nem tudjuk, hogy az elektromos autók, illetve a párhuzamosan megjelenő önvezető autók milyen problémákat fognak okozni, de hogy a zsúfoltságon nem fognak enyhíteni, az elég valószínűnek tűnik. Márpedig a közlekedés városokban generált problémái közül csak az egyik a környezetszennyezés, a másik a közutak és parkolók zsúfoltsága. Az elektromos autó nyilvánvalóan csökkenti a helyben jelentkező környezeti hatást, ami különösen szmogos időszakban komoly előnyt jelent. De a villanyautó amint leparkol, ugyanúgy foglalja a közterületet, mint bármelyik másik jármű.

A parkolási díjfizetésnek, bármennyire hihetetlennek is tűnik, valóban célja a közlekedési szokások formálása. A díjfizetés arra kell ösztönözzön, hogy a jármű által kizárólagosan használt terület minél hamarabb felszabaduljon, és jöhessen valaki más a helyre, hogy ügyet intézzen, vásároljon, stb. A parkolási övezeteket ott jelölték ki az önkormányzatok, ahol a közterület kapacitása már korábban végesnek bizonyult (ennek mérését egyébként jogszabály teszi kötelezővé), és ahol ennek következtében már korábban is volt zsúfoltság. Mivel a házfalakat jellemzően nem lehet odébb vinni az utca szélesítése érdekében, és a társadalmi igény a zöldfelületek növelésére és nem csökkentésére szokott jelentkezni, a legtöbb kialakult utcaszerkezetű városban nem lehet a parkolóhelyek számát növelni, sőt a belvárosok revitalizálása, a gyalogoszónák bővítése még inkább csökkenést jelent.

Ha az autók egy csoportja – a zöld rendszámosok – ingyen parkolhatnak a legdrágább övezetben is, akkor azt meg is fogják tenni, és semmi sem fogja a sofőrt arra ösztönözni, hogy minél hamarabb odébb álljon. Ezt a helyzetet Magyarországon csak rontja, hogy zöld rendszámot egyelőre nem csak a teljesen elektromos autók kapnak, hanem a szinte csak jelképesen hibrid járművek is.

Ennek természetesen a parkolási díjbevételre is van hatása, mert bár kevés autó rohangál zöld rendszámmal, de mivel az átlagnál drágább járművekről van szó, a tulajdonos megengedheti magának, hogy használja is jelképesen hibrid terepjáróját. (Amiből következik, hogy valószínűleg az így adott parkolási díj kedvezmény nem tartozik a legjobban célzott szociális támogatások közé.) És ez azt is jelenti, hogy a parkolóhelyeket is tovább foglalja a korlát nélküliség miatt az autó, mint tenné, ha díjat kellene érte fizetni. Tehát, ha úgy tetszik, az átlagos autóhasználó által kifizetett díjnál többet veszít az önkormányzat a zöld rendszámos autók esetén.

A fentiek miatt a zöld rendszámos autók parkolási díj kedvezménye már középtávon is növelni fogja a zsúfoltságot a parkolási zónákban, ezért aztán Szegeden nincs és nem is lesz ilyen kedvezmény.

facebook.com/nagy.sandor.szeged

3ba3145b7e285e427c3940ea374f1dec.png


Korábbi írások hasonló témában:

Szeged fenntarthatóan közlekedik

Közösségi közlekedés: az Állam visszavonul

A bejegyzés trackback címe:

https://egyuttszeged.blog.hu/api/trackback/id/tr3212145545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DFK 2017.01.23. 12:52:18

Most tényleg... Miért ne támogassák azt, aki többet, sokkal többet ad ki egy autóért, hogy kisebb károsanyag emissziója legyen?

tyberius 2017.01.23. 13:08:29

Nyilván ép ésszel senki nem gondolja, hogy ez most már örökké így lesz. Amint elterjednek a zöld rendszámos autók, megjelenik majd az igény az ingyen parkolás visszaszorítására is. Addig viszont van értelme privilégiumokkal segíteni az elterjedésüket. A szomszéd zöld reklámos autója jobb reklám, mint 100 óriásplakát.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2017.01.23. 13:38:54

ha kellene fizetni akkor egy másik cikket olvashatnánk itt.

cardiobascuralis 2017.01.23. 14:04:25

A cikk szerzője egy gondolkodásra képtelen, irigy idióta.
Ne irigykedj, vegyél te is villanyautót. Ennyi.

BéLóg 2017.01.23. 15:01:44

MOST az a lényeg, hogy kisebb legyen az emisszió. EZ megfizethetetlen, gondolom ezt te is tudod.
MAJD ha alig lesz emisszió, AKKOR lehet azon gondolkodni, hogy MEGINT fizessen mindenki.
Azzal a csekély eszemmel ÉN erre gondoltam.

fidesz maszop dk egykutya 2017.01.23. 15:21:13

"De a villanyautó amint leparkol, ugyanúgy foglalja a közterületet, mint bármelyik másik jármű."

Sőőőt! A belvárosi helyi lakos autója is foglalja a közterületet, aki azért költözött oda, mert minden közel van, és jó a tömegközlekedés, de ez nem elég neki, még az autó is kell neki, ingyenes parkolással!

Nincs Ilyen 2017.01.23. 15:25:37

Hát persze. A megoldás totálisan egyszerű és egyértelmű:

1. lépés: Elektromos autó helyett vegyen mindenki egy legalább 30 éves 2 ütemű trabantot, esetleg egy szívó dízel audi 100-ast (minél jobban kormol, annál jobb), úgyis ugyanannyi helyet foglalnak, mint az elektromos...

2. lépés: A megspórolt pénzből bérelje ki az egész kerület összes parkolóhelyét évekre, ezáltal kiélvezve, hogy minden nap oda parkolhat ahova csak szeretne. Végtére is az önkormányzat így jár a legjobban...

3. lépés: Miután hatalmas irigységében minden más embertársa is hasonlóan cselekedett, próbálja meg túlélni az No és PM kibocsátásokat, ami úgy is "csak az egyik problémája a közlekedésnek".

Nekem a cikk már az első mondattal elvesztette hitelességét. Nem tudhatjuk milyen problémákat fognak okozni az elektromos és önvezető autók, ráadásul még a zsúfoltságon sem segítenek... Hát ha én önvezető elektromos autó lennék, akkor most elgondolkodnék az életem értelméről...

Még annyit fűznék hozzá, hogy a hibridek közül csak a Plug-in hibridek kaphatnak zöld rendszámot, azok közül is csak azok, melyek 25km-t képesek megtenni elektromos hajtással. Akkor most kérnék egy olyan várost, melynek bejárására 25km nem elég...

petivagyok innen 2017.01.23. 17:18:01

Az önvezető kocsit simán hazaküldöm miután kiszálltam belőle. Majd visszahívnám, ha megint szükség van rá.