Nincs új a nap(vezér) alatt

Az emberi gyarlóság a demokráciában is megteremti a maga zsarnokát.

2017. február 18. - PFred

Elöljáróban: ha egy demokrácia gyenge, és a szabadságot csak szabadosságnak fogja fel, akkor könnyen zsarnokságba fordul át.

Nem új keletű, ahogy egy társadalom a zsarnoknak teret adva felszámolja önmagát. Civilizációnk fejlődését vizsgálva először nem is a XX. század borzalmas időszakát kell felidéznünk. Közel 2400 éve Platón már látta a gyenge és sebezhető demokráciából kinövő zsarnokságot és annak minden jellemzőjét. Akár ma is íródhatnának sorai Az állam c. művében.

"... Mindegyik uralkodó olyan törvényeket hoz, ami önmagának hasznos: a demokrácia a népnek, a zsarnok a zsarnoknak előnyös törvényeket."

"A zsarnokság, amely nem kicsinyenként és apránként orozza el vagy rabolja el a másét, mindazt, ami szent, igaz, magán- és köztulajdon, hanem mindent egy csapásra. Ha valaki kicsinyenként jár el ilyen igazságtalanul, és rajtakapják, azt megbüntetik, és a legnagyobb gyalázatban lesz része. Így templomrablónak, rabszolgakerítőnek, falbontónak, tolvajnak, fosztogatónak bélyegzik meg, ha csak egyenként követte el e gaztetteket. Ha viszont valaki javaik mellett magukat a polgárokat elfogva teszi rabbá, azt már nem gyalázza-szapulja senki, hanem boldognak és üdvözültnek magasztalják, nemcsak a polgárok, hanem azok is, akik gaztetteikről tudomást szereztek."

„Ugye a nép mindig kiemel valakit a feje fölé, és azt támogatja, hizlalja naggyá? … Mi hát a vezérből zsarnokká változás kezdete? …"

"Nem ugyanaz teljesedik be a népvezérrel, aki magával rántva az őt ész nélkül követő tömeget, …. rokonvért kóstol szentségtelen nyelvével és szájával, embereket száműz és gyilkol, alattomosan ígérget adósságelengedést és földosztást - vajon az ilyennek nem az lesz-e a végzete, hogy elemészti ellenlábasa, vagy … - emberből farkassá - válik? …"

"Ugye épp ő bujtogat a vagyonosak ellen? … És ha elűzték, és utóbb ellenségei fejére tiporva visszatér, nem mint türannosz jelenik-e meg? … Ekkor, akik idejutottak, mind előállnak a zsarnokok közismert kérésével: testőrséget kérnek a néptől, hogy a nép segítője biztonságban legyen."

"... Az első napokban és időkben, ugye mindenkire csak mosolyog, akibe csak belebotlik, … magánemberként és hivatalosan fűt-fát ígér, elengedi az adósságokat, földet oszt a népnek és tányérnyalóinak, és úgy tesz, mintha jámbor és szelíd lenne? …"

"… Először is folyton háborúkat gerjeszt, hogy a nép rá legyen utalva mint vezérre. ...De azért is, hogy a folytonos adózástól elszegényedve, a mindennapi előteremtésével veszkődjenek, s minél kevésbé fondorkodjanak ellene. …"

"… Mind többen, akik őt hatalomra segítették - maguk is nagy hatalmúak -, nem tesznek lakatot a szájukra, és kezdik bírálni üzelmeit előtte és egymás között, persze éppen a legbátrabbak. Ha uralmon akar maradni, ezeket mind el kell távolítania vagy el kell pusztítania, míg nem marad sem barátja, sem ellensége valamit érő. … Ébren kell fürkésznie: ki vitéz, ki nagyratörő, ki bölcs, ki gazdag; és olyan "szerencsés", hogy akár akarja, akár nem, kénytelen ezekben mind ellenséget gyanítani, és fondorkodni ellenük, míg meg nem tisztítja tőlük az államot. Szép kis "tisztogatás." Épp ellenkezője az orvos test-tisztogatásának: az orvosok a salakot vonják ki a testből, és meghagyják, ami jó; a zsarnokok épp ellenkezőleg. Kényszerül erre, ha fenn akar maradni. "Szerencsés" végzetének bilincseit hordja, amely azt parancsolja, hogy csupa gazember között éljen. …"

"Minél jobban megutálják a polgárok az ilyen üzelmei miatt, annál több és hívebb testőrre van utalva. ... És kik lesznek hívek hozzá? Honnan keríti őket? Jönnek maguktól seregestül, szinte röpülnek, ha zsoldot fizet. …"

".. Ha van a városban templomi kincstár, először azt tékozolja el, és amíg futja az elkótyavetyélésből, addig a népre mérsékeltebb adókat ró. … A köznép, amely őt felemelte, tartja el őt is, cimboráit is. …”

 „... És ez a megkergült és eszelős ember a siker reményében megkísérli, hogy uralkodjék nemcsak az embereken, de még az isteneken is. …”

Eddig az idézetek.

Egyre többen azt látják, hogy a világ a feje tetejére állt, és AZ ALJA KERÜLT FELÜLRE. Ha keressük ennek miértjére a választ, akkor a torz lelkek hataloméhségéből, a zsarnokságból levezethető szükségszerűségét és hatását nem szükséges újból leírni – ehhez elegendő volt Platónt idézni, vele együtt gondolkodni.

Megérthetjük, hogy miként habzsolhatnak a közösből gazemberek garmadái, hogyan lehetnek ma államtitkárok olyanok, akik egy normális világban még egy szatócsbolt vezetését sem kaphatnák meg. Hogyan jutottunk oda, hogy a hivatalokban a döntések, a minisztériumokban a törvényalkotói munkák egyre inkább hajazzák az angol abszurd humort.

Nagyon sok párhuzamot tudnánk még az ókori alapművekből kirajzolódó társadalmi folyamatokból, emberi viselkedésekből a mára vonatkozóan felsorolni. Evolúciós (és antropológiai) értelemben az ember, mint biológiai lény számára ez a bő kétezer év elenyésző az alapvető ösztönök, fiziológiai reakciók tekintetében. A technológiai fejlődés felnagyítja a kétezer év különbségeit, míg (a tágan értelmezett) intézményeink, kultúránk változása évszázadok alatt következik be.

Ami több ezer éve elindult, és eddig mindig csak torz elmék által kérdőjelezték meg – az maga a civilizáció. A fogalomhoz sokféle gondolatot társítunk: kifinomultságot, összetett társadalmat, technológiai fejlettséget, vagy éppen kulturált, folyamatosan csiszolódó viselkedést.

A civilizációs folyamathoz Az állam című műből az egyik legfontosabb gondolat számunkra: „Az ember rendeltetése: alárendelni ösztöneit az értelemnek”. Azaz vezérelhetnek alapvető ösztöneink, de az együttéléshez, az előrehaladáshoz azokat tudnunk kell uralni.

A civilizációval sok, ma már anakronisztikusnak tűnő dolog megváltozott, megszűnt. Mások lettek higiénés szokásaink, eltűnt a hűbérúr első éjszakájának joga, az egyházi inkvizíció, a büntetés végrehajtásánál a nyilvános akasztás stb. A civilizációval csökkent a társadalmakban az elfogadott  agresszió mértéke, nem megengedhető az állatias ösztönök szabad kiélése – másoknak vagy éppen egész nemzeteknek károkat okozva. És kezdett - ha nem is világ, de legalább európai - normává válni, hogy a nemzetközi kapcsolatokban nem hódításokkal és háborúkkal kezdjük a vita rendezését.

trump_lberty.jpg

Bár szavak szintjén szinte mindenki civilizált világban szeretne élni és nem akar visszatérni a "sötét középkor" korába, de a felszínt megkaparva látható, hogy sokak politikája, viselkedése oda vezet vissza - a társadalmat is mérgezve.

Én olyan világban szeretek és akarok továbbra is élni, melyben a civilizáció érvényesül, amelyben az ösztönökön való uralkodás, egyensúlyban tartása az érték. Az ösztönökön uralkodás más, mint teljes elfojtásuk - és ne keverjük a prűdség és a civilizált viselkedés fogalmát se – mert a kettő nem ugyanaz!

A civilizációs folyamatok a politikában is végbementek. Létezik írott és íratlan protokoll, és kialakult a politikai korrektség rendszere is. Ez nem pusztán a közbeszédet fedi – bár igen fontos eleme, hogy a kommunikációban árnyal, és így a sértő, agresszív elemeket kizárja – hanem ezzel is tompítja az alantas ösztönök felülkerekedését a társadalmakban.

A politikai korrektség a közbeszéden túl elveket is magában foglal, melyek többek között a kiszolgáltatottak, elesettek, gyengék védelmét, az egyenlő esélyeket mind magába foglalják. Mindezek egyfajta EMPATIKUS készséget, irányultságot is igényelnek.

Nos ez utóbbi az, melynek hiányában a zsarnokok és azok legfőbb szolgái szenvednek. Működésük alapja a téves igazságérzet, a machiavellizmus, az erősen korlátozott empatikus képességek és bizonyos értelemben az ösztönök és AZ AGRESSZIÓ preferálása az értelem, érzelem felett. Akik az alantas ösztönökkel játszanak, azok a civilizáció alapjaival játszanak. Mára hazánkban - és sok érettebb demokráciában is - már oda jutottunk, hogy az értelem, tudás egy vitában "bolsevik trükk"-nek számít, a militáns megközelítés pedig egyre több területet átsző. Ne okos, hanem erős legyél - mondja a magát új jobboldalnak tartó vonulat világszerte. Mindezt akkor, amikor például a társadalmakban már a mesterséges intelligenciához fűződő kapcsolatok jogi, technológiai, társadalmi problémáit kellene kutatni, vitatni, majd alakítani úgy, hogy a társadalmak idővel valóban az előnyeivel tudjanak csak találkozni.

Az elitellenességet és a politikai korrektség végét az a Steve Bannon (Trump főideológusa és tanácsadója) jelenti ki, aki egyébként az egyik legnagyobb amerikai befektetési bankot (Goldman Sachs) megjárt volt bankár, az amerikai szélsőjobbos média megteremtője, és aki például állt már bíróság előtt családon belüli erőszakért. Azaz körülbelül ő az amerikai Szaniszló Ferencbe öntött Habony Árpád - némi Széles Gábor vonással.

A fentiekből logikusan levezethető, hogy az európai szélsőjobb (és igen, az ország határain kívülről nézve a Fidesz is ide tartozik), az amerikai elnök mögötti alt-right (szintén szélsőjobb) mozgalom ideológiája és működésének alapja valójában nem rendszerkritika - amire pedig szükség lenne -, hanem egy az egyben a civilizáció, illetve annak csiszolódó folyamatainak tagadása az agressziót preferáló tudatukból szemlélve. Más a személyiségük és másnak látják a világot - benne magukat egyszerre áldozatnak és a megváltónak.

Platónt idézve: (a zsarnokot) "balvégzet zsarnokoskodni kényszerítette, hogy másokon próbáljon uralkodni, aki még önmagán se tud."

Legyőzésük itthon két okból is nehéz: erőszakra általában az erőszak igénye a válasz, ami csak az ő világukat erősítené, lélekben pedig az egyik leginkább sérült nemzet vagyunk (lásd Tárki 2009 - ami azóta csak tovább romlott). Ebből a körből nehéz lesz kilépni - a továbblépéshez szükség lesz a még ép  demokráciák segítségére.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egyuttszeged.blog.hu/api/trackback/id/tr2512254684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.