Elektronikus fedélzeti jegy Szegeden

2017. október 29. - AlEx

Az elmúlt hetekben két elektronikus jegy tesztről is beszámolt a sajtó: Debrecenben megkezdődik a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer tesztelése, Szegeden pedig a járműveken tesztelik az elektronikus fedélzeti jegy automatákat. A két megoldás nem ugyanazt a problémát próbálja kezelni, és nem ugyanazt a közönséget célozza meg.

A debreceni tesztek egy országosan egységes közlekedési kártyarendszer létrehozását szolgálják, ahol az utas személyi igazolványa vagy diákigazolványa a bérlet vagy a jegy, ehhez kapcsolódik az utazási jogosultság, amit szintén elektronikus úton tudnak ellenőrizni. Lényegét tekintve ez kiválthat és egyszerűbben kezelhetővé tehet minden előre váltott jegyet.

A szegedi fedélzeti elektronikus jegy ennek nem versenytársa, hiszen a járművön vásárolt jegy elérhetőségét kívánja egyszerűsíteni, az érintő bankkártyás fizetés lehetőségét megteremtve. (Természetesen a technológiai lehetőség mind a két esetben adott lehet majd a másik irányba történő fejlesztésre is, de ez egy másik történet.)

Az új típusú fedélzeti jegy bevezetéséről a tavaly szeptemberi közgyűlés döntött, a „Smart city” koncepció végrehajtása – Készpénzmentes város program c. előterjesztésem részeként. A projekt elindítása mögött két nagyon erős trend felismerése volt: folyamatosan növekszik a rugalmasabb jegytípusok iránti igény, ezen belül a járművezetőnél vásárolt jegyek száma, továbbá hamarosan minden magyarországi bankkártya érintőkártya lesz.

A Magyar Nemzeti Bank adatai megerősítik a tavaly is látott folyamatot, Magyarországon növekszik a fizetési kártyák száma:

Időszak Kártya (db) Érintőkártya (db)
2015. I. negyedév 8 861 694 3 922 499
2015. II. negyedév 8 896 175 4 196 471
2015. III. negyedév 8 962 692 4 517 540
2015. IV. negyedév 8 952 836 4 794 760
2016. I. negyedév 8 971 962 5 036 357
2016. II. negyedév 8 996 463 5 280 027
2016. III. negyedév 9 001 301 5 431 882
2016. IV. negyedév 8 962 005 5 596 371
2017. I. negyedév 8 918 824 5 901 520
2017. II. negyedév 8 962 105 6 062 956

És ezzel egyidejűleg növekszik a POS terminálokon bonyolított érintőkártyás tranzakciók száma és csökken a hagyományos tranzakciók száma:

Időszak Hagyományos tranzakció Érintéses tranzakció
2015. IV. negyedév 66 262 925 41 407 133
2016. I. negyedév 52 728 870 45 934 058
2016. II. negyedév 54 138 025 57 766 675
2016. III. negyedév 50 673 445 67 796 677
2016. IV. negyedév 46 977 963 78 003 693
2017. I. negyedév 39 022 037 82 670 452
2017. II. negyedév 39 665 214 99 151 976

Tehát a kártyahasználók erőteljes ütemben térnek át a kényelmesebb érintőkártyás fizetésre és összességében is növekszik a fizetési kártyás tranzakciók száma.

A helyi közlekedésben megfigyelt trend az erőteljes növekedés a járművezetői jegy eladásában:

jarmuvezetoi_jegy.png

Mivel a sofőrnél vásárolt jegy 400 Ft, szemben az előre váltott 320 Ft-os jeggyel, elég nyilvánvalónak tűnik, hogy az utasok egy része hajlandó sokkal többet fizetni azért, hogy ne kelljen az előre váltott jeggyel vesződnie. Ez persze kényelmes az adott utasnak, viszont kellemetlen a többi utazónak: amíg az „üzlet” zajlik, áll a jármű, csúszik a menetrendhez képest az indulás. Vegyük ehhez még hozzá a visszatérő pénzváltási problémát és látszik, hogy megérett a helyzet a fejlesztésre.

A Szegeden a járműveken jelenleg tesztelt jegyautomata háromféle jegyet tud majd szolgáltatni, egy utazásra szóló vonaljegyet, 24 és 72 órás jegyet, amelyek között az érintőképernyőn lehet majd választani.

fedelzeti_jegy_erintokartyas.jpgHa a tesztek sikeresen zajlanak, akkor elkezdődik a járművek kábelezése után a tömeges felszerelés, az SZKT flottájában a piros trolikra és a PESA villamosokra kerülnek majd fel először az automaták. (Az automaták szállítási határideje december eleje, a teljes flotta felszerelése a járművek karbantartásaihoz igazodva történik.) Természetesen a DAKK által üzemeltetett buszokon is lesznek automaták, amiket az adott jármű utasterének adottságaitól függően az első és a második ajtó között kell majd elhelyezni. A teljes folyamat előre láthatóan több hónapot fog igénybe venni és utána kerülhet bevezetésre a jegyek új árazása: a bankkártyával váltott jegy 370 Ft-ba fog kerülni, a járművezetőnél váltott jegy ára 450 Ft lesz.

facebook.com/nagy.sandor.szeged

3ba3145b7e285e427c3940ea374f1dec.png

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egyuttszeged.blog.hu/api/trackback/id/tr513113896

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.